Ideea eviscerării romanului lui Dostoievski a pornit, așa cum pornește orice inițiativă în lumea asta naivă și visătoare a oamenilor de teatru, cu o discuție între doi oameni. Unul dintre ei e cel care va scrie, celălalt e Ionuț Vișan.
„Hai să facem Crimă și Pedeapsă”, a spus Ionuț, și eu aproape imediat am aprobat.
Ce am repetat noi în vremurile astea cu orizonturi îndoielnice, rețeta cu ingrediente secrete carevasăzică, se va revela în forma unui spectacol în care miza nu constă doar în rezolvarea anchetei criminalistice, ci mai degrabă pune accentul pe importanța confruntărilor între un suflet hăituit și un anchetator atipic.
E un joc de-a șoarecele și pisica, în care un procuror care se lasă purtat de fantezie, și un suspect al cărui curaj se prăbușește treptat, odată cu săvârșirea crimei, se întâlnesc la granița între vis și realitate.
Radu Iacoban
Data premierei: 13 & 28 februarie 2021
Credit foto: Adi Bulboacă
DURATA: 1h 30 min.
BILETE: 50 lei / 25 lei pentru elevi, studenți și pensionari*
*Reducerea se aplică doar la casele de bilete ale teatrului.
***Nerecomandat persoanelor sub 14 ani.
Din motive legate de siguranța dumneavoastră și a echipei artistice, după începerea spectacolului accesul în sală NU mai este permis, iar biletele își pierd valabilitatea.
Vă rugăm să nu folosiți telefoanele mobile pe durata desfășurării spectacolelor.
Traducerea
Adriana Liciu
Regia și versiunea scenică
Radu Iacoban
Scenografia
Tudor Prodan
Sound design
Aida Šošić
Light design
Bogdan Gheorghiu
Coregrafia
Ștefan Lupu
R
Ionuț Vișan
P
Radu Iacoban
„Punctul de pornire al 2+2=5 e o dublă crimă odioasă. Substanţa spectacolului e însă dubla analiză socială pe care o face. Pe de o parte, unei societăţi care pretinde instaurarea moralităţii şi domnia legii într-un context social ce pare a favoriza, mai degrabă, domnia imoralităţii, cultivarea inegalităţilor, perpetuarea privilegiilor. Pe de altă parte, a unui individ care, în spatele unui somptuos edificiu intelectual pe care şi-l construieşte cu minuţie, ascunde o crimă pe care o dezbracă de orice responsabilitate personală.”-Mihai Brezeanu în Agenda LiterNet
„Radu Iacoban alege să monteze poate cel mai puternic dialog, fascinant prin stranietatea ideilor pe care le propune, un joc pervers de perspective care se susțin fiecare în funcție de fundalul social al dreptății, al îndreptățirii sau al nedreptății. Prin acest spectacol, Radu Iacoban și-a propus, înainte de toate, să dea forță cuvântului, pe care a știut să-l pună în valoare inteligent, fără artificii gratuite, folosindu-se doar de spațiul potrivit și de o înțelegere bună a textului, a conștiinței unde alunecă adevăr după adevăr și întocmai instabilitatea gândurilor și fragilitatea minții sunt cele care intră cel mai bine în scenă atunci când cei doi, vinovat și nevinovat, se confruntă. Savoarea, dar și perversitatea confruntării sunt constantele care arată că rațiunea e întocmai capacitatea ființei vii de a se comporta irațional și anormal, iar Radu Iacoban știe cum să pună în lumină întocmai punctele tari ale unor caractere tari, astfel că totul capătă dinamism și precizie, chiar și atunci când crima e săvârșită în numele unui principiu atent analizat.” Irina Cerchia în Revista Amfiteatru
„2+2=5” este un spectacol în care atmosfera, concentrarea, jocul actorilor şi imaginile dinamice create propun spectatorului să gândească în sala de teatru. Această reducţie concentrată a unui reper devenit clasic în cultură funcţionează pe principiul expresiei a little goes a long way. Simplitatea aparentă, câteva soluţii de efect şi multă seriozitate – între aceste coordonate personajele lui Dostoievski se lasă puse sub lupa curiozităţii şi a analizei spectatorilor.- Alina Epîngeac în Revista Amfiteatru
2+2=5 este un spectacol cu și despre Dostoievski; scriitorul devine personaj în sine și se amestecă în schimburile de replici, dinamizând anumite scene și contrapunctând în altele. Un spectacol ideatic, din care nu lipsește confruntarea directă. Merită văzut, fie și pentru că aduce aminte că duelul ideatic este fertil, indiferent de epoca istorică sau regimul politic.-Nona Rapotan în Bookhub.