Despre „Nevermore”: un splendid spectacol de atmosferă de Andrei Crăciun

Alina Petrică (Leonore din „Nevermore”, de la Teatrul Mic) ne-a vorbit despre acest spectacol aparte (cu un scenariu de Dragoș Galgoțiu după Edgar Allan Poe), selecționat în acest an în Festivalul Național de Teatru.

Prima întrebare care se ridică este, totuși, ce are special spectacolul Nevermore de la Teatrul Mic. Cum s-a lucrat la această punere în scenă marca Dragoș Galgoțiu?

Și spune așa Alina Petrică: „Ce are special absolut fiecare spectacol de teatru care îi poartă semnătura lui Dragoș Galgoțiu, atmosfera. Nevermore are o atmosferă ruptă din filmele vechi cu Sherlock Holmes combinate cu senzația de absurd pe care o ai după ce vezi o pictură de-a lui René Magritte. Am lucrat relaxat pentru acest spectacol, întâmplare destul de rară, recunosc, deoarece de regulă suntem presați de timp și de tot felul de dificultăți de care se ciocnește teatrul de stat în ultimii ani. E primul meu proiect sub regia lui și am avut norocul de a lucra relaxat și liber cu Dragoș”.

Opera unei trupe complete

Petrică lucrează acolo, știe bine bucătăria internă a Teatrului Mic, așa că am întrebat-o dacă sunt fabuloși colegii săi din Nevermore și dacă este acesta unul dintre cele mai bune spectacole din repertoriul îndrăgitului teatru bucureștean. „Orice nouă producție își are secundele ei de glorie, e normal, iar colegii mei sunt foarte mișto. La Nevermore am avut ocazia pentru prima dată să lucrez și cu echipa mai experimentată a teatrului, suntem cam jumi-juma: tineret și experimentați, și cel mai mare câștig e că vezi în spectacol o trupă completă și închegată, în niciun caz două tabere.”

Marea provocare

Edgar Allan Poe nu a fost reputat ca dramaturg, ci ca poet – cât de greu a fost așadar să mai joci Poe la București în anul de grație 2019? „Aici cred că a fost o provocare pe care Dragoș Galgoțiu și-a asumat-o singur semnând dramatizarea scrierilor lui Poe. Așa că nouă ne-a fost mai ușor, noi am primit un text și ne-am apucat de treabă. Dragoș a mers pe varianta de a avea o înlănțuire de monoloage ale acestor personaje rupte din altă lume, dar orice risc de a cădea în monotonie zic eu că a fost înlăturat datorită atmosferei spectacolului, a muzicii și chiar a unor momente de teatru-dans la care am lucrat cu Vava Ștefănescu.”

Sunteți curioși, poate, cum v-ar convinge Alina Petrică să vă cumpărați bilet la Nevermore? Iată: „Cred că scena teatrului din București are de toate. Teatru-dans, teatru de atmosferă, subiecte interesante, suspans, iar spectacolul Nevermore e special tocmai datorită faptului că poți vedea aici câte puțin din fiecare, toate adunate sub stilul clar al lui Dragoș Galgoțiu”.

A cincea prezență consecutivă în FNT

Dar cu FNT în ce relații se află tânăra actriță? „Nu cred că e deloc întâmplător că FNT deschide în fiecare an stagiunea teatrului românesc și cred că asta dă un boost de energie și putere oricărui om de teatru, sau cel puțin așa ar trebui. Îmi place atmosfera din cadrul festivalului, de vreo 5 ani s-a întâmplat să joc în fiecare ediție și e o ocazie minunată mai ales pentru aripa tânără artistică să fim văzuți. Eu am debutat în FNT-ul din 2014 cu West Side Story, așa că sunt cu atât mai atașată emoțional de acest festival. Un alt plus ar fi că reușesc cu ocazia acestui eveniment să văd spectacole din străinătate.”

Dar Petrică nu e de văzut doar în cadrul FNT. „Cel mai des mă găsiți pe scenele Teatrului Mic. Începem stagiunea oficial în câteva zile. Tot aici și-a găsit loc și Aglaja, după romanele Aglajei Veteranyi, care se joacă la Sala Studio din Strada Gabroveni. Tot la Sala Studio, la început de octombrie pregătim premiera spectacolului Mama, în regia Nonei Ciobanu. Tot în octombrie reluăm musicalul Fecioarele noastre grabnic ajutătoare, în regia și coregrafia lui Răzvan Mazilu la Teatrul Excelsior, și Mon Cabaret Noir la Teatrelli. Și pe lângă toate astea, abia aștept să mă întorc în arena de circ, la propriu, în costumul lui Alice în Țara Minunilor, la Circul Metropolitan București.”

Despre puterea de a îndura

Cât despre tabloul general al teatrului românesc astăzi, dacă a părut un an agitat dinspre spectatori, oare cum o fi părut dinspre corpul artistic? Alina Petrică e francă: „Nu a fost un an greu, a fost un an aproape imposibil, iar ultima jumătate a stagiunii a fost soră cu austeritatea. Zice-se că arta cea mai frumoasă se naște din mari sacrificii, dar noi mai aveam puțin și ajungeam să sacrificăm însăși arta. Nu știu ce va fi. Depindem mult prea mult de jocuri politice și de tot felul de strategii care n-au nicio legătură cu ideea de artistic, iar nouă, din păcate, nu ne rămâne decât varianta în care să nu cedăm și să nu lăsăm să se stingă și ultima văpaie pe care cred că o mai are teatrul românesc. Dar e greu. Pentru asta trebuie cumva să fim uniți, iar asta e și mai greu.”

„Nu cred că e deloc întâmplător că FNT deschide în fiecare an stagiunea teatrului românesc și cred că asta dă un boost de energie și putere oricărui om de teatru, sau cel puțin așa ar trebui. Îmi place atmosfera din cadrul festivalului.”
Alina Petrică, actriță

Site-ul www.fnt.ro vă prezintă o serie de articole-invitații la spectacolele selectate în cadrul celei de-a 29-a ediții a Festivalului Național de Teatru (18-27 octombrie, București). Puteți vedea aici selecția oficială a spectacolelor din festival. Aflați aici mai multe detalii despre spectacolul Nevermore de la Teatrul Mic din București, care se va juca în cadrul FNT 2019 pe 23 și 24 octombrie, de la orele 21.00 și respectiv 18.30.

Nevermore

Dramatizarea Dragoș Galgoțiu, după un scenariu de E.A. Poe

Distribuţia :

Auguste Dupin: Tudor Aaron Istodor

E.A. Poe: Vlad Logigan

Pauline Dubourg, spălătoreasă: Adriana Șchiopu

Marinarul: Ovidiu Niculescu

Isidore Muset, jandarm: Vitalie Bantaș

Henri Duval, vecin, de profesie arginar: Radu Zetu

Jules Mignaud, bancher: Alexandru Voicu

Alberto Montani, cofetar: Ionuț Vișan

Paul Dumas, medic: Viorel Cojanu

Doamna L’Espanaye: Ioana Pavelescu

Domnișoara Camille L’Espanaye : Irina Rădulescu

Marie Rogȇt: Ana Bianca Popescu

Leonore: Alina Petrică

Bărbatul cu ziare: Petre Cheregi

Adolphe le Bon, Urangutanul: Vava Ștefănescu

Regia : Dragoș Galgoțiu

Scenografia : Dragoș Galgoțiu

Decorul: Dragoș Galgoțiu

Costumele: Lia Manțoc

Coregrafia: Vava Ștefănescu

Coloana sonoră: Dragoș Galgoțiu

Sound Design: Dragoș Galgoțiu

Durata: 2 h  (fără pauză)

Teatrul Mic, Bucureşti

Foto: Nevermore / Teatrul Mic

Stiri Recente
21Oct 2019
„Legături primejdioase”-premiat în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Fest(in) pe Bulevard

Spectacolul „Legături primejdioase” de Christopher Hampton, în regia lui Cristi Juncu a câştigat premiul pentru […]

Citeste mai mult...
16Oct 2019
IN MEMORIAM Alexandru Lazăr (1933-2019)

Teatrul Mic anunță cu profund regret dispariția profesorului ALEXANDRU LAZĂR. Sincere condoleanțe!

Citeste mai mult...
08Oct 2019
Începe a 9-a ediție 5 licee-5 teatre

  Miercuri, 9 octombrie, începe a 9-a ediţie 5 licee – 5 teatre, un proiect […]

Citeste mai mult...